چاپ
دسته: بلاگ
بازدید: 40

هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان، آهن یک ماده معدنی مهم برای رشد و تکامل است که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می­شود و در مکمل­های بدون نسخه نیز موجود است.

به خصوص برای کودکانی که به سرعت در حال رشد هستند، آهن یک ماده مغذی ضروری است و به بدن اجازه می دهد هموگلوبین تولید کند. هموگلوبین اکسیژن را توسط گلبول­های قرمز خون از ریه ها به سراسر بدن حمل می­کند. آهن همچنین برای ساخت برخی هورمون ها مورد نیاز است.

اگر نگران این هستید که کودکتان آهن کافی دریافت نمی­کند، ابتدا با پزشک اطفال خود در مورد مصرف مکمل هایی نظیر قطره لیپوزوفر بی اس کی 30 میلی لیتر صحبت کنید. بدون مشورت با پزشک به کودک خود مکمل ندهید، زیرا مصرف بیش از حد آهن می­تواند سمی باشد. برای خرید انواع مکمل های آهن به داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

 

چقدر آهن برای کودکان مورد نیاز است؟

میزان آهن مورد نیاز هر فرد بر اساس سن، جنس و اینکه آیا از رژیم گیاهخواری پیروی می­کند یا خیر متفاوت است. گیاهخواران دو برابر آهن بیشتری نیاز دارند، زیرا آنها به طور منظم آهن موجود در غذاهای حیوانی را که جذب آن آسان­تر است، نمی­خورند.

مقادیر توصیه شده روزانه آهن برای کودکان عبارتند از:

پسران نوجوان 14 تا 18 ساله باید 11 میلی­گرم آهن در روز دریافت کنند، در حالی که دختران نوجوان در همان سن باید 15 میلی­گرم آهن در روز دریافت کنند. اگر پریود ماهانه دختری سنگین باشد، ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشد.

 

علائم کمبود آهن در کودکان

هنگامی که نوزادان و کودکان نوپا آهن کافی دریافت نمی­کنند، ممکن است رشد روانی آنها به تاخیر بیفتد. آنها ممکن است از نظر اجتماعی کناره گیری کنند و دامنه توجه کوتاه تری داشته باشند. علائم دیگر ممکن است شامل خستگی، سردی دست­ها و پاها، رنگ پریدگی پوست، کندی رشد، کم اشتهایی و مشکلات رفتاری باشد.

 

شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می­شوند ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند

شیر مادر آهن بسیار کمی دارد. آکادمی اطفال آمریکا در مورد نوزادانی که فقط شیر مادر مصرف می­کنند توصیه می­کند از 4 ماهگی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، یک میلی­گرم مکمل آهن دریافت کنند. اگر نوزاد شیرخوار شما شیر خشک غنی شده با آهن دریافت می­کند، ممکن است مکمل لازم نباشد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا کودک شما به آهن بیشتری نیاز دارد یا خیر.

 

غذاهای غنی از آهن

زمانی که کودک شما بتواند غذاهای جامد بخورد، باید بتواند از طریق رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت کند. غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

 

نکاتی برای پیشگیری از کمبود آهن در کودکان

برای جلوگیری از کمبود آهن که می­تواند منجر به کم خونی یا تعداد کم گلبول­های قرمز خون شود، این نکات را رعایت کنید.

مراقب مصرف شیر باشید. مطالعات نشان می­دهد که نوشیدن بیش از حد شیر گاو یا شیر بز می­تواند توانایی بدن برای جذب آهن را کاهش دهد. در سنین 1 تا 5 سالگی، کودکان نباید بیش از 24 اونس در روز شیر بنوشند.

غذاهای غنی از ویتامین C را اضافه کنید. اسید اسکوربیک که در غذاهای غنی از ویتامین C یافت می­شود، می­تواند به بدن کودک شما در جذب و استفاده بهتر آهن کمک کند. مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز تیره را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

بدانید که آیا فرزند شما در معرض خطر کمبود آهن است یا خیر. برخی از کودکان بیشتر در معرض ابتلا به کمبود آهن هستند. نوزادان با ذخایر آهن به دنیا می آیند، اما نوزادان نارس زمان کمتری برای ذخیره آهن در رحم دارند، بنابراین بیشتر در معرض خطر هستند. کودکانی که سخت غذا می­خورند یا رژیم غذایی عمدتاً گیاهخواری دارند ممکن است آهن کافی دریافت نکنند. برخی از بیماری­ها، مانند بیماری کرون، می­تواند باعث کاهش سطح آهن در کودکان شود. دختران نوجوانی که قاعدگی شدید دارند نیز ممکن است به آهن بیشتری نیاز داشته باشند.

با پزشک خود صحبت کنید. اگر در مورد سطح آهن فرزندتان نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها نمونه ای از خون فرزند شما را برای آزمایش میزان آهن در گلبول­های قرمز می­گیرند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می­کند که همه نوزادان در 12 ماهگی از نظر کمبود آهن غربالگری شوند.

اگر کودک شما به آهن بیشتری نیاز دارد، پزشک ممکن است مکمل آهن تجویز کند. در این صورت مطمئن شوید که دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده است از مکمل استفاده کنید. ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا درمان اثر کند.

تولید محتوا، خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی
ویدا علیپور 0914.411.8533