چاپ
دسته: بلاگ
بازدید: 722

چه زمانی از روز برای خوردن وعده های غذایی مناسب است؟

بیشتر افراد بیشتر به مقدار و نوع غذا توجه می کنند و توجه چندانی به زمان خوردن آن ندارند. اما طبق نتایج پژوهش های علمی، زمان خوردن غذا نیز نقش مهمی در سلامت بدن دارد. به عنوان مثال، انتخاب بهترین زمان برای خوردن غذا می تواند با بیماری های قلبی، چاقی و دیابت مقابله کند.

برای داشتن سبک زندگی سالم باید وعده های غذایی را در ساعات مشخصی از روز بخورید. بدن دارای سیستمی از تایمرهای بیولوژیکی در هر سلول می‌باشد که برنامه‌ی خواب، ترشح هورمون‌ها، عملکرد قلب و حتی خوردن را کنترل می‌کنند. غذا خوردن در زمان نامناسب و بدون برنامه علاوه بر اثر منفی که بر گوارش می گذارد، بر سلامت عمومی بدن نیز اثر گذار است.

برای بهبود سلامت بدن و عملکرد کلی بدن می توانید از مکمل ها و مولتی ویتامین های مختلفی استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تهیه این مکمل­ها به داروخانه اینترنتی با ارسال رایگان  مراجعه کنید.

بهترین زمان روز برای خوردن صبحانه

صبحانه وعده ای است که بعد از ساعت های طولانی خورده می شود. طبق ادعای گروهی از کارشناسان، بهتر است صبحانه صبح زود خورده شود چرا که بدن بهتر می تواند آنرا هضم کرده و مواد مغذی­اش را جذب کند. در این زمان سطح انسولین خون که تنظیم کننده قند خون است بالاتر می باشد، و خوردن صبحانه موجب می شود سطح قند خون در اندازه درست و سالمی قرار گرفته و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

بهترین زمان روز برای خوردن صبحانه

بهترین زمان خوردن صبحانه بین ساعت 6 تا 10 صبح و حداقل یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب است. سعی کنید پروتئین، غلات کامل، میوه های تازه و چربی های سالم را در این وعده بگنجانید.


بهترین زمان روز برای خوردن ناهار

بهترین زمان برای صرف ناهار بین ساعت دوازده و نیم تا یک و نیم می باشد. خوردن ناهار بدون در نظر گرفتن تایمر بیولوژیکی بدن و خارج از این زمان می تواند منجربه چاقی گردد. علاوه براین، خوردن ناهار پس از ساعت 3 بعداظهر جلوی کاهش وزن شما را خواهد گرفت. بین صبحانه و ناهار فاصله زمانی حدود چهار تا پنج ساعت قرار دهید. اگر نمی‌توانید ناهار بخورید، چیزی بخورید که پروتئین و کربوهیدرات داشته باشد تا زود گرسنه نشوید. در زمان ناهار، متابولیسم بدن به اوج خود می‌رسد و این به نفع عملکرد گوارش است. ناهار باید سبُک‌تر از صبحانه و شام باشد.

اگر می خواهید از مکمل های کاهش دهنده وزن استفاده کنید، می توانید در داروخانه اینترنتی در مورد انواع آنها اطلاعات بدست آورده و مکمل مناسبی برای خود تهیه کنید.

بهترین زمان روز برای خوردن شام

بهترین زمان صرف شام حدود چهار تا پنج ساعت پس از ناهار و در حدود ساعت شش تا هفت و نیم در زمستان و کمی دیرتر از آن در تابستان است. خوردن شام بین این ساعت‌ها به بدن فرصت می‌دهد تا به جای فعالیت برای گوارش یک غذای سنگین و حجیم، روی استراحت و بازسازی بافت‌های خود متمرکز شود. طبق توصیه پزشکان و کارشناسان بهتر است شام را چهار تا پنج ساعت بعد از ناهار میل کنید. اما برای اینکه برنامه غذایی تان سخت و محدود کننده نباشد می‌توانید شامتان را دست‌کم دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب هم بخورید تا فرایند گوارش بهتر انجام شود. کیفیت و کمیت غذا نیز اهمیت دارد زیرا چربی و کربوهیدرات زیاد می‌تواند موجب افزایش وزن شما گردد.

شب­ها توانایی بدن برای تنظیم قند خون کاهش می یابد. به همین علت افرادی که شیفت شب کار می کنند بیشتر در معرض اضافه وزن و دیابت قرار می گیرند. برای شام بهتر است مواد غذایی حاوی تریپتوفان مصرف کنید. تریپتوفان نوعی آمینو اسید است که به ترشح هورمون ملاتونین و سروتونین کمک کرده و آرام­بخش و خواب­آور است. این غذاها عبارتند از: ماهی­ها، میوه­ها، مغزها و بوقلمون.

 

این نکات را برای تعیین بهترین زمان وعده‌های غذایی به یاد داشته باشید

به یاد داشته باشید که الگوی غذایی افراد متفاوت است و الگویی که برای یک نفر خوب است ممکن است برای دیگری جواب ندهد، بنابراین بهتر است برای تعیین برنامه غذایی مناسب از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

عمل به این برنامه ممکن است ساده نباشد، در نتیجه برخی نکات را برایتان بیان می کنیم تا عمل به برنامه برای شما راحت تر شود.

پس فراموش نکنید که علاوه بر  کیفیت و کمیت غذا زمان خوردن غذا نیز مهم است چون می‌تواند تاثیر چشمگیری بر سلامتی‌تان بگذارد. بنابراین تعیین یک برنامه‌ی غذایی باید بخشی از عادت‌های سالم تغذیه‌ای‌تان باشد.