چاپ
دسته: بلاگ
بازدید: 444

دستگاه های آسیاب صنعتی به یکی از وسایل مهم و ضروری آشپزخانه های صنعتی تبدیل شده اند. دستگاه آسیاب دستگاهی است که به کمک آن می توان موادی مثل ادویه جات، مواد غذایی و گیاهان خشک شده را پودر و یا خرد کرد. در دستگاه آسیاب صنعتی خردکن های این دستگاه مهم ترین و اصلی ترین اجزای آن می باشند و خرد کن ها عمل چرخش تیغه ها برای خرد کردن و یا آرد کردن را بر عهده دارند.

دستگاه های آسیاب صنعتی

انواع آسیاب صنعتی

 

دستگاه های آسیاب غذایی دارای انواع مختلفی بر اساس شیوه آسیاب و اندازه دستگاه می باشند. دستگاه های آسیاب صنعتی باهم تفاوت هایی مثل ابعاد و اندازه و اشکال و ... دارند. از دستگاه های مختلف آسیاب صنعتی در کارخانه های غذایی و داروسازی برای ساخت داروهای پودری و قرص ها استفاده می گردد. همچنین در معادن نیز از آسیاب برای خرد کردن کانی ها و سنگ ها استفاده می شود.

در ادامه به برخی از اصلی ترین مدل های آسیاب اشاره می کنیم:

آسیاب رومیزی (آسیاب عطاری)

در این نوع آسیاب ها که آسیاب صنعتی رومیزی نیز نامیده می شوند، یک پره توسط نیروی موتور چرخانده می شود و موادی که در محفظه مخزن دستگاه هستند پس از برخورد با پره شکسته شده و پودر می شوند.

این مدل برای کارهای با ظرفیت پایین مناسب است.

 

آسیاب پره دنده :

این نوع آسیاب ها در اندازه های بزرگتر از آسیاب رومیزی تولید می شوند. در این مدل دستگاه ها بدنه مخزن بصورت دنده دنده است. پره نیز توسط نیروی موتور چرخانده شده و مواد را خرد و آسیاب می کند.

 

آسیاب پین میل (pin mill):

در این مدل آسیاب ها، یک صفحه ثابت و یک صفحه متحرک وجود دارد. هر دو این صفحه ها دارای میله هایی هستند. صفحه متحرک توسط نیروی موتور چرخانده می شود و میله های صفحه گردان میان میله های صفحه ثابت میچرخند. موادی که قصد آسیاب کردن آنها را داریم توسط قیف دستگاه بین دو صفحه هدایت می شوند. در نتیجه مواد با میله ها برخورد کرده و خرد می شوند.

 

آسیاب چکشی (hammer mill):

در این مدل آسیاب یک شافت مرکزی متصل به موتور وجود دارد. بر روی این شافت تعدادی وزنه متحرک نصب شده است. زمانی که شافت حرکت می کند، وزنه ها مثل چکش روی مواد ضربه میزند و آنها را خرد و آسیاب می کند.

آسیاب های چکشی سر و صدای زیادی تولید می کنند ، اما برای مواد خیلی سفت و محکم بهترین گزینه هستند.

 

آسیاب سیکلون دار (cyclone mill):

این مدل آسیاب های صنعتی بیشتر برای موادی استفاده می شوند که پودر آنها وزن زیادی دارد و به راحتی نمی توانند پس از پودر شدن از دستگاه آسیاب خارج شوند. بنابراین نیاز به یک کمکی دارند. سیکلون در اینجا به کمک مواد پودر شده می آید و با نیروی فن سیکلون، مواد آسیاب شده حرکت می کنند و از دستگاه آسیاب خارج می شوند.

 

آسیاب بال میل (ball mill):

این نوع آسیاب ها دارای مخزن گردش کننده هستند و در مخزن تعدادی گوی سنگین قرار می گیرد. معمولا بدنه مخزن ها بصورت دنده دنده ای طراحی می شود. هنگامی که مخزن می چرخد باعث می شود که گوی ها نیز در آن حرکت کنند.

حرکت کردن گوی ها باعث می شود که موادی که درون مخزن ریخته شده است آرام آرام خرد شود.

آسیاب بال میل برای خرد کردن مواد سخت مناسب نیست. کاربرد این دستگاه بیشتر برای نرم کردن مواد آسیاب شده است. بطوری که این مدل آسیاب حتی می تواند برخی مواد را در اندازه های نانومتری خرد و آسیاب کند

 ویژگی دستگاه آسیاب صنعتی

این دستگاه ها از بدنه های مستحم و مقاوم متناسب با کاراییشان ساخته شده اند و به دلیل استیل بودن قسمت های داخلی به سادگی می توان این دستگاه را شستشو داد.

دستگاه های آسیاب صنعتی دارای موتور های پر قدرت ( در توان های 2 تا 40 اسب بخار )  هستند و قابلیت کار مداوم در صنایع را دارند.

برای داشتن دلخواه حالت پودر شده مواد در بعضی از این دستگاه ها از تایمر زمان استفاده شده است.

دستگاه های آسیاب صنعتی میتوانند از نوع چکشی و پره ای می باشد. تفاوت این دستگاه ها در ساختار و شیوه آسیاب آنهاست.

ظرفیت تولید در آسیاب ها بسیار متفاوت است. و میتواند از 15 کیلوگرم در ساعت در مدل های کوچک تا 500 کیلوگرم در ساعت در مدل های بزرگ صنعتی می باشد. ظرفیت مخزن آسیاب ها نیز میتواند از 5 تا 100 کیلوگرم متغیر باشد.

از آسیاب های صنعتی میتوان در عطاری ها ، رستوران ها ، داروسازی ها ، آشپزخانه ها و شرکت های تولید مواد غذایی و حتی منازل استفاده نمود این دستگاه ها برای آسیاب انواع ادویه جات - قهوه - گیاهان و مواد دارویی - زردچوبه - زنجبیل - فلفل - غلات - سنجد با هسته و ..به کار میروند.

دستگاه ها با توجه به کاربرد آنها ، میتوانند با قابلیت استفاده از برق تک فاز یا سه فاز ساخته شوند. بدیهی است که آسیاب های مخزن بزرگ صنعتی از برق سه فاز استفاده میکنند.

آسیاب های صنعتی با توان و قدرت بالا ساخته میشوند و میتوانند سخت ترین مواد را خرد و پودر نمایند.

عموما دارای توری با اندازه های مختلفی هستند و امکان انتخاب سایز خردایش و پودر کردن مواد را به کاربر میدهند. این دستگاه ها داری تخلیه آسان بوده و کاربری آنها راحت است.

نحوه استفاده از دستگاه آسیاب صنعتی

برای مثال در آسیاب کردن پسته اول پسته ها را در فریزر قرار می دهند تا فریز شود و روغن آن منجمد شود و در مرحله ی بعد آن ها را در آسیاب می ریزید و دستگاه را روشن می کنید و برای بیشتر آسیاب شدن پسته ها باید مدت زمان کار کردن دستگاه  را افزایش دهید. در آسیاب کردن زعفران هم ابتدا باید زعفران را در مخزن دستگاه بریزید و بعد درب دستگاه را ببندید و سپس کلید خاموش و روشن شدن دستگاه را 3 یا 4 بار استارت کنید.

نحوه استفاده از دستگاه آسیاب صنعتی

روش تعویض و نصب تیغه های دستگاه آسیاب صنعتی

برای تعویض کردن تیغه های قدیمی دستگاه آسیاب در اولین قدم باید دو شاخ را پریز برق خارج کنید. تا در زمان جا به جا کردن تیغه ها دچار برق گرفتگی نشوید. و بعد یک میله به اندازه 50 سانتی متر به طور عمود در داخل مخزن دستگاه به صورت پشت بر عقربه های ساعت قرار می دهید. و سپس یک ضربه ای را به وسط میله وارد می کنید طوری که تیغه چند بار بچرخد. و این کار را چند دور تکرار می کنید. تا تیغه های قدیمی در بیایند. برای نصب تیغه های جدید دستگاه باید تیغه ها را در جای اصلی خود نصب کنید. و به کمک دست تا حدی که ممکن است تیغه ها را به سمت عقربه های ساعت بچرخانید. و سپس درب دستگاه را می بندید.  دستگاه آسیاب را روشن می کنید تا از محکم بودن تیغه ها اطمینان کسب کنید.

 

کاربرد دستگاه آسیاب مواد غذایی

دستگاه های آسیاب صنعتی مواد در صنایع غذایی به طور گسترده‌ای کاربرد دارند. انواع آسیاب ها تفاوت‌های مهمی در ساختار، شیوه کار، شکل، ابعاد، کارکرد و ... دارند. موارد استفاده آسیاب مواد غذایی در مراکز مختلفی است نظیر:

- تولیدی های بزرگ مانند کارخانجات تولید انواع آرد ذرت، گندم، و جو

- کارخانجات تولید مواد غذایی برای پودر و آسیاب کردن انواع ادویه جات، هسته های مورد استفاده در صنایع غذایی، آجیل و دیگر مواد غذایی

-  داروسازی ها جهت تولید قرص ها و دارو های پودری

خرید دستگاه آسیاب صنعتی :

برای مشاهده و خرید انواع دستگاه های آسیاب صنعتی میتوانید از دستگاه های موجود آی فودز در این صفحه دیدن کنید و دستگاه مورد نیاز خود را خریداری نمایید.