چاپ
دسته: بلاگ
بازدید: 543

نرم افزار tpm یک سیستم فعال نگهداری دارایی است که در حفاظت از امکانات و تجهیزات سازمان در شرایط مطلوب کاری، افزایش دسترسی به امکانات و تجهیزات و جلوگیری از اختلال و تأخیر در فرآیندهای اصلی محیط نقش دارد.

tpm برخلاف سایر راهکارهای تعمیر و نگهداری، از اپراتورهای ماشینی در فرآیند تعمیر و نگهداری تجهیزاتی که در حال فعالیت هستند، استفاده می‌کند. این نرم افزار تعمیر و نگهداری در صنایع مختلف کاربرد دارد، اما به دلیل روش‌های منحصربه فرد آن برای تعمیر و نگهداری تجهیزات، اکثر مواقع در صنایع تولیدی قابل استفاده است.

 یکی از عواملی که از tpm در فرآیندهای تولیدی استفاده می‌شود، افزایش اثربخشی کلی تجهیزات است. هدف نرم افزار tpm پیگیری میزان پیشرفت اثربخشی تجهیزات تولیدی به سمت «تولید بدون عیب و نقص» است. این نرم افزار امتیاز XMR در نظر می‌گیرد. سایر حالت‌های اثربخشی تجهیزات بین این دو امتیاز متغیر هستند.
به طور کلی از امکانات نرم افزار tpm برای دستیابی به اهداف مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این اهداف شامل:
•    بکارگیری روش‌های پیشگیرانه و یکپارچه برای تعمیر و نگهداری.
•     درگیر کردن کارکنان در تمام سطوح سازمان در فرآیند تعمیر و نگهداری و افزایش زمان برای انجام کارها.
•    به صفر رساندن تعداد و زمان خرابی‌ها یا اختلال در تجهیزات.
•     به صفر رساندن میزان حوادث و ایجاد محیط کار ایمن‌تر.
•     جلوگیری از اتلاف وقت در فرآیند تولید.
•     بهبود کیفیت محصول نهایی و در افزایش رضایت مشتریان.

رویکرد نرم افزار tpm بر اساس 5s است که از طریق یک واحد مرکزی و 8 بخش فعالیت می‌کند. هر یک از این بخش‌ها با نشان دادن وضعیت فعالیت‌ها، در جهت دستیابی به اهداف ذکر شده این نرم افزار تعمیر و نگهداری استفاده می‏شوند. این 5s برای ایجاد محیط کاری بهینه بر اساس مرتب سازی(sort)، تنظیم مرتب (set in order)، شفاف سازی (shine)، استانداردسازی(standardize) و نگهداری (suatain) است.
 یکی از ارکان اصلی نرم افزار tpm، نرم افزار pm است. در واقع نرم افزار pm سومین رکن نرم افزار tpm است و هدف این بخش از نرم افزار تعمیر و نگهداری این است که خرابی و از کار افتادگی‏ها را به صفر برساند. این یک رویکرد ساختاریافته یک سیستم مدیریتی را ایجاد می‌کند که موجب گسترش قابلیت اطمینان تجهیزات هنگام استفاده با هزینه مناسب می‌شود.
معمولاً فعالیت‌های این بخش از نرم افزار تعمیر و نگهداری توسط تیم تعمیر و نگهداری هر سازمانی هدایت و کنترل می‌شود. در مرحله ابتدایی این بخش، تجهیزات اولویت بندی می‌شوند. در این مرحله نحوه عملکرد فعالیت‌های تعمیر و نگهداری جاری و هزینه‌ ها برای استقرار این وظایف این بخش، ارزیابی می‌شوند.

اجرای نرم افزار tpm با کمک نرم افزار cmms

معمولاً اجرای کامل نرم افزار tpm که یک روش پیشگیرانه برای تعمیر و نگهداری تجهیزات است، سال‌ها زمان ببرد، بنابراین شما باید مطمئن شوید که پیشرفت کار به خوبی انجام می‌شود و کارها به سهولت پیش می‏روند. برای دستیابی به این هدف باید با ابزارهای مرتبط، آشنا باشید. یکی از این ابزارهای مفید و کاربردی، سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری (cmms) است. نرم افزار cmms ابزارهای استانداردی دارد که با شرایط و الزامات نرم افزار tpm سازگار است.

نرم افزار cmms به شیوه های مختلفی در اجرای tpm کمک می‏کند:

 ثبت فعالیتها: مدیران با چالش نظارت بر فعالیت‌های اپراتورها بر روی ماشین‌ها و ارتباط آن‌ها برای انجام فرآیند tpm مواجه هستند. نرم افزار cmms، به طور مؤثر بر این فرآیندها نظارت می‏کند؛ بنابراین از این طریق مدیران به راحتی می‌توانند تشخیص دهند چه کسی چه کاری را انجام داده است یا چه کسی چه کاری را انجام نداده است.

 مدیریت سفارش کار: اپراتورها با استفاده از این روش در cmms، می‌توانند سرعت ارائه گزارش خطاهای ماشینی را در سفارش‌های کاری که نمی‌توانند خودشان تهیه کنند، افزایش دهند.

استفاده از داده های تجهیزات: یکی از مهم‌ترین ویژگی‏های cmms ثبت سوابق تعمیرات است. تکنسین‌های تعمیرات و نگهداری با استفاده از این سوابق می‌توانند مشکلات تجهیزات را قبل از نیاز به بازسازی یا بهبود تشخیص دهند.

 

 اجرای یک استراتژی نگهداری پیشگیرانه: برای اینکه تعمیرات و نگهداری تجهیزات بُعد پیشگیرانه به خود بگیرد باید یک برنامه ریزی عمیق و دقیق انجام شود. این موضوع برای سازمان‌هایی که همیشه به طور واکنشی و در لحظه برای تعمیر و نگهداری اقدام می‏کنند، بسیار سخت است. نرم افزار cmms اینجا هم به کمک سازمان‌ها می آید، زیرا موجب سهولت سازماندهی و برنامه ریزی مراحل برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می‌شود.

تجزیه و تحلیل داده ها: cmms با استفاده از داده های تاریخی می‏تواند عوامل ایجاد تأخیرهای کوچک را در فرآیندها بهتر تشخیص دهد. در نتیجه به سرعت استراتژی‌های جدیدی را برای حذف خسارت‌ها در آینده ارائه می‌دهد.

انتقال صحیح مهارت‌ها: cmms با ایجاد دستورالعمل‌های گام به گام تعمیرات و نگهداری برای هرکدام از تجهیزاتی که در نرم افزار tpm فعالیت می‏کنند، تضمین می‏کند که اپراتورها با ماشین‌ها به طور مؤثر و ایمن کار می‌کنند.

تعمیرات و نگهداری برنامه ریزی شده: اگرچه تعمیرات و نگهداری برنامه ریزی شده هنوز به طور دستی توسط بازرسان انجام می‌شود اما به دلیل وجود خطاهای انسانی در بسیاری از سازمان‌ها باید این کار توسط یک نرم افزار هم انجام شود.

گزارش دهی: این قابلیت cmms بسیار مفید است؛ زیرا تکنسین‌ها با این گزارش‏ها می‌توانند به‌طور دقیق محل بروز مشکلات و عوامل ایجادکننده آن‌ها را تشخیص دهند و نسبت به اصلاح به موقع آن‌ها اقدام کنند.

برنامه ریزی برای ایجاد امنیت: cmms به کاربران خود امکان می‌دهد علاوه بر ایجاد برنامه ریزی‌های ایمنی برای پروژه ها و فعالیت‌های خاص، به پیگیری مخاطرات در تجهیزات و مکان‌های مختلف بپردازند.

 تأیید بازرسی: cmms می‌تواند به سرعت سوابق بازرسی‌هایی را که توسط شرکت‌های خارجی ارائه می‏شوند، با نتایج خود مطابقت دهد و تأیید کند.

 ثبت ایمنی در موارد عمومی: نرم افزار cmms به کاربران اجازه می‌دهد تا سوابق ایمنی مواردی چون msds، sop ها، چک لیست‌های ایمنی مکانیکی و الکتریکی را ذخیره و بازیابی کنند.

منابع

https://limblecmms.com/blog/implement-total-productive-maintenance-with-cmms

https://industryforum.co.uk/consultancy/total-productive-maintenance-tpm/planned-maintenance