چاپ
دسته: بلاگ
بازدید: 427

تابلو برق صنعتی محفظه ای فلزی شامل انواع تجهیزات الکترومکانیکی است. وظیفه اصلی این دستگاه، مدیریت توزیع انرژی الکتریکی، تامین پایدار برق مورد نیاز موتور، حفاظت از سایر دستگاه ها و تجهیزات مدار و کنترل ایمن و سریع سیستم برق می باشد.

طراحی و ساخت تابلو برق نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. برای این منظور لازم است که گروهی از مهندسین مجرب برق در بخش طراحی و نقشه کشی و همچنین متخصصین در خط تولید و مونتاژ فعالیت نمایند. در نهایت به منظور تست کنترل کیفیت و نصب، حضور کارشناسان کنترل کیفی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا با مهم ترین مراحل ساخت تابلو برق آشنا شویم، با ما همراه باشید.

انواع تابلو برق صنعتی
با توجه به محل استفاده و شرایط مربوط به هر پروژه، طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی می‌تواند موضوعی متفاوت و متنوع باشد. به عنوان نمونه امکان دارد یک مجتمع مسکونی به یک تابلو دیواری نسبتاً ساده احتیاج داشته باشد. در حالی که یک میدان نفتی بزرگ یا یک نیروگاه به تعداد زیادی تابلو برق فشار ضعیف و تابلو برق فشار متوسط نیاز دارد. عموماً یک تابلو برق استاندارد را می‌تواند در ساختارهای زیر تولید نمود:

1-تابلو برق فشار ضعیف تا 1000 ولت

2-تابلو برق فشار متوسط تا 36 کیلو ولت به صورت فیکس یا کشویی

3-تابلو حفاظت و کنترل

4-مرکز کنترل قدرت PCC

5-مرکز کنترل موتور MCC

6-تابلو برق اصلاح ضریب قدرت

7-بانک خازنی

8-تابلو برق خانگی

9-تابلو برق آسانسور

مراحل ساخت تابلو برق صنعتی
به طور کلی یک تابلو برق صنعتی در کارگاه یا شرکت سازنده تابلو برق در طی 6 مرحله از ایده ذهنی به محصول نهایی تبدیل می‌شود. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

1-طراحی و آماده سازی نقشه ایزومتریک و جانمایی

در این مرحله پس از مذاکرات و امضای قرارداد همکاری، کارشناسان شرکت تولیدکننده تابلو برق، از محل پروژه کارفرما بازدید به عمل می آورد. سپس با انتقال اطلاعات به دست آمده به واحد طراحی و مهندسی، کار نقشه کشی پروژه آغاز می‌شود.

2-جوشکاری، برش کاری، خم و سوراخ کاری بدنه

در این مرحله طبق نقشه آماده شده توسط واحد طراحی، واحد تولید شرکت، اقدامات اولیه از جمله برش کاری و خم کاری فولاد ضد زنگ مورد نیاز برای ساخت بدنه تابلو برق را انجام می دهد. اقدامات اولیه روی فولاد باید به وسیله دستگاه‌های پیشرفته و با نهایت دقت انجام شود. این دقت و حساسیت سبب تضمین کیفیت شاسی و بدنه تابلو برق می شود.

3-رنگ کاری بدنه

پس از اینکه بدنه و شاسی تابلو برق آماده شد، در ادامه فرآیند ساخت تابلو برق، کارگران طی چندین مرحله اقدام به رنگ کاری و پولیش بدنه می کندد. به منظور رسیدن به کیفیت ایده آل، از انواع رنگ های پوششی الکترواستاتیک در این مرحله استفاده می‌شود. این کار در چهار ایستگاه انجام می شود:

چربی زدایی به کمک محلول های شیمیایی 
زنگ زدایی  با فرز کاری یا سمباده
فسفاته کاری
عایق کاری بدنه


4-مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق صنعتی

پس از اینکه رنگ بدنه خشک شد، کارگران اقدام به اتصال اسکلت و بدنه و قراردادن قطعات و تجهیزات مختلف نگهدارنده در آن می کنند. این کار به منظور نصب صحیح تجهیزات الکترومکانیکی در مرحله بعدی ضروری است.

5-مونتاژ قطعات و تجهیزات الکترومکانیکی و سیم کشی

در این مرحله، تکنسین های فنی مجرب، اقدام به نصب کلیه تجهیزات و انجام سیم کشی بین آن ها در محل از پیش جانمایی شده داخل تابلو برق می نمایند. کلیه قطعات الکتریکی از جمله رله ها، کنتاکتورها، پریزها، کلیدهای قطع و وصل جریان، تابلوهای نمایشگر، چراغ ها و علایم هشدار و سایر قطعات در این بخش بر روی تابلو برق صنعتی نصب می گردد. ضمناً سیم کشی و شینه کشی مورد نیاز جهت تکمیل ساخت تابلو برق نیز اینجا به اتمام می رسد.

6-تست و کنترل کیفیت

پس از پایان یافتن فرآیند ساخت تابلو برق صنعتی، کارشناسان کنترل کیفیت طبق دستورالعمل های از پیش تعیین شده اقدام به آزمایش صحت عملکرد دستگاه می نمایند. این آزمون ها شامل تست ظاهری (چشمی) تابلو برق، آرک تست و سایر آزمایشات روتین قبل از تحویل دستگاه به مشتری است. اگر نتیجه بررسی ها حاکی از درستی و بدون نقص بودن کار کلیه ایستگاه های قبلی باشد، جهت بسته بندی و تحویل نهایی دستگاه به کارفرما اقدام می شود.

 

علوم و مهارت های ضروری برای ساخت تابلو برق صنعتی
به منظور طراحی و ساخت بدون نقص یک تابلو برق صنعتی، نیاز به همکاری افراد متعدد با توانایی هایی مختلف است. برخی از علوم و فنون مورد نیاز در این زمینه عبارتند از:

داشتن مدرک مهندسی برق یا مکانیک
آشنایی به تجهیزات الکتریکی و نحوه کار آن ها
تسلط به نرم افزارهای طراحی و نقشه کشی مهندسی برق
آگاهی از آخرین روش های ساخت بدنه و طراحی الکتریکی تابلو برق
درک صحیح از اصطلاحات برق و الکتریسته مثل جریان و ولتاژ و روابط آن ها
آشنایی با استانداردهای جهانی و کشوری طراحی و ساخت تابلو برق
آشنا بودن با روش های برنامه ریزی تولید و مدیریت زمان
توانایی کار با دستگاه های مختلف اعم از پرس، خم و سوراخ کاری و جوشکاری
تسلط به روش های کنترل کیفیت و تست های آزمایشگاهی